Muonion matkailu katsoo ja kasvaa yhdessä kohti tulevaa

Met kasvamma yhessä

tiistai, kesä 30
Kirjoittaja: Nina Vesterinen
Kuvaaja: Discover Muonio

Muoniossa laadittiin kevään 2020 aikana uusi matkailun kehittämisohjelma. Osana strategiatyötä uudistettiin myös matkailun visuaalinen ilme ja verkkosivut vastamaan tulevaisuuteen katsovaa ja kestävää toimintatapaa sekä arvoja. Tehty työ ja uudistukset ilmentävät Muonion matkailun uutta, yhä organisoidumpaa ja ammattimaisempaa toimintatapaa, mistä ponnistaa yhdessä eteenpäin.

Muonion matkailuohjelma 2020–2025 ”Met kasvamma yhessä: Raikas, aito, onnellinen Muonio”

Muonion tavoitteena on olla Lapin vastuullisesti kasvuhaluisin ja onnellisin kansainvälinen matkailukohde kansallispuiston sydämessä vuoteen 2025 mennessä. Matkailua kehitetään yhdessä määriteltyjen arvojen eli kestävyyden, aitouden ja onnellisuuden sekä puhtaan luonnon ja ympäristön vaalimisen pohjalta. – Toivomme, että jokainen vierailija tuntee itsensä tervetulleeksi Muonioon, niin kuin hän tulisi kylään hyvän ystävän luokse, kertoo hallituksen puheenjohtaja Hanna-Mari ”Pyry” Talvensaari Muonion Matkailu ry:stä.

Muonion matkailun kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistavat ohjelmassa tunnistetut strategiset painopisteet
1. Vahvuuksien vahvistaminen elämyksissä ja rohkea digitaalisuutta hyödyntävä markkinointi
2. Toimivat matkaketjut ja palveluiden digitaalinen saavutettavuus
3. Matkailua tukevan toimintaympäristön kestävä kehittäminen
4. Kestävän kasvun tekeminen yhdessä pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti arvojamme kunnioittaen

-Yhteistyön merkitys Muonion matkailun kasvussa on keskeistä. Matkailuohjelman nimi ”Met kasvamma yhessä” kertoo jo sen, sanoo matkailupäällikkö Nina Vesterinen, Visit Muonio 2025-hanke/Muonion Matkailu ry.

Muonion matkailu ja siitä saatava tulo voi kasvaa, kun erityisesti kansainvälinen matkailijamäärä ja kulutus lisääntyvät kestävästi. Kasvutavoitteissa painotetaankin asiakkaan viipymän pidentymistä ja matkailijoiden entistä tasaisempaa virtaa ympäri vuoden.
– Matkailuohjelma vastaa maailmanlaajuisiin haasteisiin ja matkailutrendeihin kuten vastuullisuuteen, digitalisaation kehitykseen sekä kuluttajakäyttäytymisen muutokseen, jatkaa Nina Vesterinen.

Yhdessä kevään 2020 aikana työstetty matkailuohjelma on toimijat ja toimenpiteet yhteen kokoava asiakirja Muonion matkailun pitkäjänteiseen kehittämiseen. Työ toteutettiin Visit Muonio 2025-hankkeen koordinoimana. Ohjelman tehtävänä on toimia matkailun kehittämistyön ohjenuorana eri toimijoille. Ohjelman toimeenpanoa ja tavoitteiden saavuttamista seurataan vuosittain ja tarkennetaan tarvittaessa.

Visuaalinen uusi verkkosivu

Muonion matkailun verkkosivu-uudistuksella Muonion matkailutoimijat haluavat houkutella matkailijoita Muonioon ja parantaa sivuilla kävijöiden digitaalista asiakaskokemusta. Muun muassa sivuston käytettävyyttä parannettiin ja visuaalista ilmettä raikastettiin. Uudessa verkkosivustossa on huomioitu erityisesti matkailumarkkinoinnin entistä visuaalisempi suuntaus, käytettävyys mobiililaitteilla sekä saavutettavuus niin sisällöllisissä kuin teknisissäkin ratkaisuissa. Yhteistyökumppanina uudistuksessa toimi Mainostoimisto Seven-1. Vanha osoite tunturi-lappi.fi ohjautuu nyt uudelle sivustolle osoitteeseen www.DiscoverMuonio.fi .

Muonion matkailua viestitään Discover Muoniona

– Uusi Muonion matkailun markkinointiviestinnässä käytettävä ”Discover Muonio” ilmentää sen, että matkailijat eivät vain ”piipahda” Muoniossa, vaan he myös näkevät, kokevat ja oppivat jotakin uutta täällä lomaillessaan, kertoo Hanna-Mari ”Pyry” Talvensaari. Uudessa tunnuksessa ilmentyy sinisen ja valkoisen värien kautta alueemme puhtaus, niin tutkitusti maailman puhtain ilma kuin puhtaat vesistöt ja niiden hyödyntäminen osana lomakokemusta, valkoinen lumi, sininen taivas ja mielenrauha. Muodossa voi nähdä mm. silmälasit, joiden läpi aluetta voi katsella, lusikan, jonka avulla maistella kaikkea kokemaansa sekä lukuisat tunturit, mustikan lehdet ja linnun siivet. Uusi tunnus on paikalliskulttuuriin pohjautuvaa Tunturi-Lappi -logoa pelkistetympi, ilmentäen myös uutta modernia otetta sekä helpottaen sen käyttöä digitaalisissa kanavissa ja erilaisissa painotuotteissa.

– Uusi Discover Muonio -tunnus muistuttaa meidän toimivan myös kansainvälisillä markkinoilla, jonka avulla tuodaan Muonioon myös tarvittavia vientituloja ja edelleen hyvinvointia asukkaille, sanoo Nina Vesterinen.

Kehittämistyö jatkuu

Työ verkkosivujen sisältöjen ja toiminnallisuuksien kehittämisessä jatkuu edelleen. Myös uusia palveluja lisätään mielellään sivustolle. Yrityksiä, joiden palvelut eivät vielä näy sivustolla, pyydetäänkin ottamaan yhteyttä Nina Vesteriseen. Hänelle voi lähettää myös palautetta ja kehittämisideoita verkkosivuista.

Lisätietoja

Matkailupäällikkö Nina Vesterinen, Visit Muonio 2025 -hanke, Muonion Matkailu ry, nina.vesterinen(at)discoverrmuonio.fi, puh. 044 235 0421

Linkki matkailuohjelmaan Met kasvamma yhessä: Raikas, aito, onnellinen Muonio sekä tiivistelmä

 

Muonion Matkailu ry yhdistää alueen matkailuyritykset sekä matkailuun liittyvät yritykset, yhteisöt ja henkilöt sekä valvoa niiden yleisiä ja yhteisiä ammatinharjoittamiseen liittyviä etuja, edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan yleisiä toimintaedellytyksiä. Yhdistys toteuttaa Visit Muonio 2025 –hanketta (1.11.2019-31.05.2022), jonka tavoitteena on kehittää ja edistää Muonion alueen matkailun ympärivuotisuutta muun muassa kehittämällä kestävän matkailun mukaisia laadukkaita tuotteita, markkinoinnilla ja parantamalla saavutettavuutta. Lisäksi tavoitteena on kehittää yhteistyöverkostoja, luoda toimiva ja pysyvä matkailun edistämisen malli huomioiden tiedon merkitys ja digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 270 250 euroa, josta EAKR:n ja valtion osuus 80 % (216 000 euroa), yritysten osuus noin 14 % ja Muonion kunnan osuus noin 6 %.

Uutisnostot

Tuoreimmat